ÉVÉNEMENTS ANTÉRIEURS

Présentés au Musée


Heritage Languages: Extending Variationist Approaches — book launch

Chair of the University of Toronto Linguistics Department, Professor Naomi Nagy introduced her essential new work at the CLM.

The book investigates the variations and changes that have occurred across generations in eight heritage languages spoken in Toronto.

le 29 septembre 2024

The Macedonian Language Exhibit

Created by University of Toronto student Margaret Todoroska and University of Toronto linguistics professor Christina Kramer, this exhibit discussed the history of the Macedonian language and the community in Toronto.

Professor Kramer presented remarks at the event.

Todoroska and Kramer also created a booklet based on the exhibit.

le 23 juin 2024

Toronto Voices: Language and Identity at The Spot

This special CLM exhibit was created by youths from The Spot at the Jane-Finch Community Centre, with support from linguists, Vidhya Elango and Dr. Derek Denis, and York University students from the Public History course.

For our first outreach project, Professor Denis and Elango led sessions with the youths on perceptions of slang, and their own language use. The exhibit presents insights from the youths on English in Toronto and photographs they took in their community. See some of the panels below.

le 4 mai au 18 juin 2024

In addition, the York students Melissa Douglas and Shiyan Liang created a dictionary based on discussions with the youths, and their friends and family. students.


Toronto Landscape Observatory

Created for the 2022 Toronto Biennial of Art, award-winning University of Toronto Professor Jane Wolff brought her interactive exhibit to the Museum.

The Observatory seeks to develop and decolonize landscape observation through engaging visitors with the surrounding environment with a collection of tools and walks.

Visitors were encouraged to contribute their own observations to the exhibit to build a new vocabulary of landscape.

le 17 janvier au 13 avril 2023

Pour le bien-être de la rivière Credit

Created by York students in the Art et Peinture class at Glendon campus under the guidance of Professor Julie René de Cotret.

Each student contributed a piece inspired by conservation efforts on the Credit River in southern Ontario.

le 7 mars au 13 avril 2023

TRANSFORM: Exploring Languages of Healing

TRANSFORM seeks to deconstruct what artist Alanna Kibbe calls “The Language of Healing.”

A creative expression of breast cancer survival, living with chronic pain and long term injuries, and transformation through the spiritual navigation of chronic illness, this exhibition walks one through different versions of healing the artist has moved through to survive and rise towards thriving.

Each of the pieces represents different versions of healing: The cocoon. Transformation. Rising through metaphorical death. Grief. Finding home within. Releasing the costume. Discovering flights of freedom. Re-becoming stardust.

Exhibition attendees were invited to participate in an interactive activity representative of the interdependence and community care the artist identifies as core components to the healing languages communicated through the work. Throughout the exhibition, the artist will collect the interactive components completed by attendees, to weave them into the piece itself, thus having interactive participants become part of the work.

le 23 mars au 28 avril 2022 ; le lancement a été le 31 mars 2022


Spectres de coolies

Professor Amar Wahab addresses the silence on indentured labour systems in the colonial Caribbean.

L'exposition s'articule autour de la question suivante : comment repenser de façon créative les présences et les voix évocatrices des fantômes dans les archives concernant les coolies ? Elle propose une « ethnographie d'archives » pour alimenter la réflexion sur les coolies commes travailleurs en transit et sur l'(in)visibilité des présences occultées dans les documents officiels. Dans ce language visuel des mort, le « coolie » est une figure fantomale qui rôde dans l'histoire et à ses marges, et dont la positionalité perturbatrice incarne un fétichisme stratégique des relations de pouvoir (post)coloniales.

L'exposition réunit des images et des installations présentées dans son livre Disciplining Coolies: An Archival Footprint of Trinidad, 1846 (2019). Le livre présente une analyse des transcriptions d'une enquête britannique sur la torture, la misère, et la mort de travailleurs indiens en servitude, appelès « coolies » dans le langage coloniel officiel.

L'exposition et le livre ont été lancés au musée le 24 octobre.

le 24 october 2019 au 25 novembre 2019

gravité/élégance/descente

gravité/élégance/descente est une méditation de la poésie, du geste, et du mouvement. Thèmes de la gravité, de la légèreté, des saisons, des passages et du cycle du temps à travers ce trio contemplatif.

Un definition physique de 'la gravité':
« force qui attire les corps vers la centre de la terre » .
C'est nous.

« Tous les mouvements naturels de l'âme sont régis par des lois analogues à celles de la pesanteur matérielle. La grâce seule fait exception. Deux forces regnant sur l'univers : lumière et pesanteur... »
-- Simone Weil, La Pesanteur et La Grâce

La chorégraphe de renommée Carol Anderson, avec les célèbres danseuses Terrill Maguire et Claudia Moore, a presentée son œuvre, qui combinent la mouvement et la parole.

le 22 november 2018 et le 3 octobre 2019

Un soir avec...

Vladyana Krykova, illustratice primé, a parlé de son expérience avec les histoires inuites. Elle collabora avec ecrivain Michael Kusugak pour faire vivre ses histoires. Ella a aussi partagé les histoires et les diapositives de ses visites au Nunvaut où elle a dirigé des ateliers de faire livre pour les éducateurs inuits.

le 23 octobre 2018


De la tradition au binaire

L'artiste abénakaise Carmen Hathaway présente les peintures et les sculptures qui reflet un alliance entre les traditions et le numérique, y compris les interprétations moderne de tissage traditionale.

This exhibit is part of the “Indigenous Art as a Sign of Resilience and a Means for Reconciliation” project. The closing event featured Nadine St. Louis, Indigenous entrepreneur of Mi’kmaq and Acadian heritage. St. Louis is the founder and executive Director of Sacred Fire Production, which works to promote Indigenous art and artists, and to raise awareness, break stereotypes, and foster cross-cultural dialogue for the inclusion and advancement of Indigenous artists.

le 9 au 26 janvier 2018

Le meilleur monde imaginable

Une collection de sept histoires multilingues par les canadiens pour les canadiens.

Les auteurs pour les enfants a lisé dans leur langue maternelle, anglais, et français.

20 fevrier 2016

Trésor de terminologie de la glace et de la neige à Terre-Neuve

L'exposition par Marlene Creates explore la relation entre la langue et le paysage naturel. En 2013, cette exposition a d'ailleurs gagné le BMW Exhibition Prize au Scotiabank CONTACT Photography Festival.

Creates a publié un livre qui a adapté de son vidéo-poème, De « Ground-Tier » à « Sparrow-Batch » : trésor de terminologie de la glace et de la neige à Terre-Neuve, rivière Blast Hole Pond, hiver 2012-2013 (2014). The first part of the book is a long poem in 40 parts, which proceeds chronologically through a winter, following the changes along the Blast Hole Pond River. The seasonal phenomena are recorded with over 50 named varieties of ice, snow, and winter weather. The second part documents sea ice in Conception Bay with many more terms.

Exposition de photo et vidéo : le 1 fevrier au 31 mars 2014